Jaarverslag 2022: Feestelijk Feniks

Met plezier presenteren wij ons jaarverslag 2022: Feestelijk Feniks. 2022 was voor Feniks in veel opzichten feestelijk. Ten eerste vierden we ons 45-jarig bestaan als doorstart van het vroegere Vrouwencentrum in Tilburg. Het Regionaal Archief Tilburg stond stil bij deze mijlpaal tijdens het feestelijke symposium ‘Vrouw, waar ben je nou?’. Ook feestelijk was het afscheid van onze directeur Gerda de Vries in december, waarbij zij de Zilveren Erepenning van de stad Tilburg kreeg uitgereikt. Ten slotte ontving Feniks in 2022 voor het eerste jaar financiële erkenning van de gemeente voor haar expertisefunctie.

Maar er waren niet alleen redenen om te feesten. De coronamaatregelen bleken een terugslag voor de positie van vrouwen wereldwijd en in Nederland. Daarbij kwam de oorlog in Oekraïne die onder meer een ongekende energiecrisis veroorzaakte. De enorm gestegen energieprijzen komen bovenop de kosten van levensonderhoud en de inflatie, en landen voornamelijk op het bordje van vrouwen: armoede heeft zoals de data steeds aantonen vooral een vrouwelijk gezicht. Dat ook nog eens de discussie over het zwaarbevochten recht op abortus weer oplaaide en de maatschappelijke acceptatie van genderdiversiteit in de kinderschoenen staat, bewijst dat Feniks – met haar 45 jaar het oudste emancipatiecentrum in Nederland – alle reden heeft om er nog een aantal jaren aan vast te plakken. De inzet van Feniks op ondersteuning en versterking van vrouwen en het leveren van expertise over emancipatie, diversiteit en inclusie zal voorlopig nog hard nodig blijven. In dit jaarverslag lees je wat we in 2022 zoal hebben gedaan i.h.k.v. onze missie, met informatie over onze onmisbare vrijwilligers, samenwerkingspartners, sponsors en meer.