Programma Internationale Vrouwendag 8 maart

Het Tilburgse thema van Internationale Vrouwendag is dit jaar Change the System. Hieronder kun je het volledige programma bekijken van de viering op 8 maart. 

16.00 uur: protest-performance Zwermers in Theater De Nieuwe Vorst

Na een succesvolle editie vorig jaar komt het Tilburgse performance-gezelschap Zwermers terug met een protest-performance over gelijkheid op het Pieter Vreedeplein! Hieraan kun je zelf meedoen! Vragen of aanmelden? Neem contact op via opnaargelijkheid@zwermers.nl, je ontvangt dan een mail met meer uitleg. Als je mee wilt doen met de performance word je op 8 maart om 15.15 uur verwacht bij Theater De Nieuwe Vorst. Wil je liever alleen komen kijken? Dat kan ook! Kom dan om 16.00 uur naar Theater De Nieuwe Vorst.

Foto: Jostijn Ligtvoet

18.30 uur: gezamenlijke plantaardige maaltijd in Theater De Nieuwe Vorst (aanmelden niet meer mogelijk)

Volgens traditie starten we het avondprogramma met een heerlijke (plantaardige) maaltijd. Vanaf 18.30 uur wordt in Theater De Nieuwe Vorst de maaltijd geserveerd. Let op: aanmelden tot uiterlijk 1 maart (de Meedoenregeling is van toepassing).

18.30 – 20.15 uur: fototentoonstelling Lichaamstaal

Met deze foto-expositie over het overwinnen van lichamelijke onzekerheden laten Fenne van Heugten, Ismay Jongeling en Evy van Seters de kracht van kwetsbaarheid en de schoonheid van zelfverzekerdheid zien. De tentoonstelling is doorlopend te bekijken (in de Bunker) tot aan de start van het zaalprogramma.

19.30 uur: muziek van Onze Lieve Vrouwen-Kapel 

Als toetje na de heerlijke maaltijd én opwarmertje vóór het zaalprogramma blaast dit veelkoppige vrouwen-blaaskapel u alvast in de juiste (hemelse) sferen.

20.30 – 22.00 uur programma grote zaal, geopend door Esmah Lahlah

Om 20.30 uur start het inhoudelijke programma in de grote zaal. Wethouder van emancipatie Esmah Lahlah gaat in gesprek met Veerle Slegers (directeur Feniks) en opent hiermee het zaalprogramma. Toegang is gratis. Kom op tijd, want vol is vol! Hieronder een overzicht van alle sprekers en artiesten die optreden tijdens het zaalprogramma.

Annemijn Rijk – Woman’s Work

Als choreograaf is Annemijn Rijk geïnteresseerd in hoe het menselijk lichaam communiceert, hoe rauw, direct en kwetsbaar het kan zijn. Met het thema ‘Beauty’ onderzocht ze hoe het lichaam zich vandaag de dag verhoudt tot schoonheid. Van 28 februari t/m 18 maart staat haar levensgrote dansfilm-installatie Woman’s Work in de vrije ruimte van de Schouwburg Concertzaal Tilburg. De expositie is onderdeel van het project Body of Art.

Woman’s Work toont zes schermen met zes vrouwen van verschillende generaties en achtergronden. Geïnspireerd door het idee van een catwalk als klemmende metafoor voor het standaard vrouwbeeld, lopen de vrouwen over een smalle, stalen balk op grote hoogte. Vijf schermen tonen hun individuele portretten, hun eigen reis binnen het voor hun dominante systeem. Het zesde scherm toont hun gezamenlijke verzet.

Op 8 maart neemt Annemijn ons mee op een inspirerende reis door haar brein. Hoe kwam Woman’s Work tot stand en welke betekenissen kunnen we eraan verbinden?

Openingstijden en tickets:
De expositie Woman’s Work is vanaf 28 februari t/m 18 maart dagelijks geopend van 15:00 tot 21:00 uur (maandagen gesloten). Het is te bereiken via de ingang van de Vrije Ruimte (voorheen de Filmfoyer). Op 28 februari wordt de expositie geopend en houdt o.a. onze directeur Veerle Slegers een openingswoordje!

Kom je naar de viering van Internationale Vrouwendag op 8 maart in de Nieuwe Vorst? Dan krijg je een vrijkaartje voor Woman’s Work!

Foto: Loet Koreman

Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer

Kunstenaarsduo Paul van de Waterlaat en Haiko Sleumer doen doorlopend artistiek onderzoek naar hoe je – door middel van kleding – tot man wordt gemaakt. In navolging van feministe Simone de Beauvoir die stelde: “Je wordt niet als vrouw geboren, je wordt tot vrouw gemaakt,” onderzoeken ze via textiel, collages en performance hoe dit constructieproces werkt en hoe het te manipuleren valt.

Foto: Jostijn Ligtvoet

Michelle Sweegers

Michelle Sweegers (1997) is een Nederlandse concertharpiste die vooral bekend staat om haar variërende en verhalende programma’s. Behalve klassieke werken die ze op de concertharp ten gehore brengt, bespeelt ze ook de elektrische harp waarmee ze experimenteert met verschillende muzikale stijlen. Tevens creëert Michelle eigen composities en houdt ze ervan om interactie met het publiek te hebben.

Michelle heeft als soliste al meerdere prijzen gewonnen bij zowel nationale als internationale concoursen. Ook is Michelle al meerdere keren te gast geweest bij radio- en tv-programma’s om geïnterviewd te worden en om op te treden.

Hannah van den Bosch – Ecofeminisme

Klimaat en gender. Twee zaken die voor veel mensen in eerste instantie niet veel met elkaar te maken hebben. Maar niets is minder waar! Hannah van den Bosch won de Filosofie Scriptieprijs van Tilburg University (2020) voor haar masterscriptie over ecofeminisme en eco-grief. Ecofeminisme is een stroming binnen het feminisme dat een parallel ziet tussen de onderdrukking en objectificatie van vrouwen en minderheden door (witte) mannen en de onderdrukking en objectificatie van de natuur, het klimaat en dieren door de (rationele) mens.

Want je hoeft maar een reclameblok op tv te kijken en dan zie je dit verband vaak terug. Een “echte man” zien we in een betegelde tuin met een grote barbecue. Niks linzenburgers of vega-worsten, nee, grote gebraden stukken vlees tonen zijn echte mannelijkheid. Of we zien hem rijden in een grote (lees energie slurpende) auto. Vrouwen mogen aan de andere kant vooral vrolijk salades eten en palmolievrije boter smeren in een hippiejurk. Zo wordt vrouwelijkheid dus direct verbonden met bezig zijn met het milieu en wordt telkens weer het gender stereotiepe beeld bevestigd dat, wil je als man stoer zijn, je ver vandaan moet blijven van duurzame keuzes……… en daar gaan we de klimaatcrisis niet mee oplossen!

Eleni Ploumi – Misslightenment

Eleni Ploumi (1988) is een Griekse performer en maker (dans), gevestigd in Tilburg. Ervaringen uit haar kindertijd en jeugd riepen gedachten en vragen op over zichzelf als vrouw in relatie tot de wereld. Vooroordelen en discriminatie op basis van geslacht, gevormd door de mannelijke blik (male gaze) en dominantie, lijken in onze samenleving meer dan genormaliseerd. Dit is een belangrijke drijfveer voor het overgrote deel van haar (zeer persoonlijke) werk, waaronder haar meest recente creatie (in ontwikkeling): “Misslightenment”.

Voor ‘Misslightenment’ laat Ploumi zich inspireren door actuele, historische of mythologische gevallen van de benadeling van vrouwen. Verhalen die zijn overschaduwd door de mannelijke blik. Verhalen die persoonlijk zijn, maar tegelijkertijd een weerspiegeling vormen van de maatschappij. Door deze verhalen in een nieuw daglicht te plaatsen, reflecteert Ploumi op de historische omgang met vrouwen en hun verhalen en vraagt zij zich af hoe dit de huidige samenleving beïnvloedt. Op 8 maart presenteert zij een kort fragment van dit onderzoek!

Foto: William van der Voort

Marie José Eijkemans – Moeten vrouwen altijd naakt zijn om in het museum te hangen?

In 1989 telden de Guerrilla girls in het Museum of Modern Art het aantal vrouwelijke kunstenaars én het aantal vrouwen dat naakt afgebeeld werd in een kunstwerk. De conclusie was dat 5% van de kunstenaars op de afdeling moderne kunst vrouw is en 85% van de naakten vrouw is. Ze stelden op een iconische poster de retorische vraag “Do women have to be naked to get into the museum?”

Marie José Eijkemans geeft lezingen over hedendaagse kunst. Voor deze speciale internationale vrouwendag licht ze vrouwelijke kunstenaars uit van 1850 tot Nu. Ze komen vaak van ver, en leggen een lange weg af om de erkenning en waardering te krijgen die hen toekomt. Want wie was de vrouwelijke Rembrandt, de zuster van van Gogh en wie zijn de power kunstenaressen van nu?

De intro geeft een inleiding op een lezing in De Pont op donderdag 25 mei van 19 tot 20 uur.

Afbeelding: @guerillagirls

Astrid de Beer – No documents, no history

Eeuwenlang speelden vrouwen slechts een marginale rol in de geschiedenis, op enkele uitzonderingen na. Historici schreven vooral over de ‘hoofdrolspelers’, de ‘grote mannen’ die de loop van de geschiedenis bepaalden. Vrouwen waren grotendeels afwezig als onderwerp van geschiedschrijving. Tot voor kort was geschiedschrijving het domein van mannelijke historici.

Doordat vrouwen lange tijd uitgesloten waren van belangrijke publieke functies, laten zij over het algemeen ook minder sporen achter in archiefmateriaal, waaruit onderzoekers kunnen putten. Ook in archieven overheerst het mannelijk perspectief, nog steeds.

In de archiefcollectie van het Regionaal Archief Tilburg zijn archieven van vrouwen en vrouwenorganisaties veruit in de minderheid. Om toekomstige onderzoekers een zo goed mogelijk beeld te geven van de maatschappij in de jaren ‘70 t/m ‘90 is het belangrijk dat ook de archieven van vrouwen en de vrouwenbeweging bewaard worden en beschikbaar komen voor onderzoek.

Het wordt tijd dat vrouwen hun rechtmatige plaats in de geschiedenis innemen! Het overdragen van archieven is een eerste stap.

(Astrid de Beer (1972) studeerde geschiedenis en Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit van Utrecht. Zij is gespecialiseerd in vrouwengeschiedenis. Momenteel werkt zij als projectleider Bronnen & Gebruikers bij Regionaal Archief Tilburg.)

22.00 – 24.00 uur: BEFTEX (die/hun) 

Afterparty in de Rode Salon met DJ.. BEFTEX! Wereld(on)beroemd geworden met TURBOANALISIS, V-Fest en RaRaRadio. BEFTEX brengt je sexy punk, rauwe electro en high energy tunes. One fist in the air, the other down your pants. Verwacht femmes, queers, activisme en liefde!

Deel dit bericht